علائم، مشکلات و تعمیرات توربوشارژ خراب و دلایل خراب شدن توربو

علائم، مشکلات و تعمیرات توربو شارژ خراب

  • 1 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

⦾ توربوشارژر که به عنوان توربو نیز شناخته می شود، یک سیستم اضافی است که توسط سازندگان خودرو برای افزایش قدرت موتور استفاده می شود که همان میزان قدرت را در خودروهای کوچکتر ارائه می دهد که معمولاً در خودروهای بزرگتر یافت می شود. یک توربوی خراب بر قدرت ماشین شما تأثیر می گذارد، بنابراین تعمیرات به موقع مورد نیاز است. بیایید دریابیم که علائم خرابی توربو چیست و چگونه آن را تعمیر کنیم.

توربو چگونه کار می کند؟

توربوشارژر روی خودرو، اصل بسیار مشابهی را برای موتور پیستونی اعمال می کند. از گاز اگزوز برای به حرکت درآوردن توربین استفاده می کند. این یک کمپرسور هوا را می چرخاند که هوای اضافی (و اکسیژن) را به داخل سیلندرها فشار می دهد و به آنها اجازه می دهد هر ثانیه سوخت بیشتری بسوزانند. به همین دلیل است که یک خودروی توربوشارژر می تواند مانند خودروهای بزرگتر قدرت بیشتری تولید کند.

در عمل، یک توربوشارژر عملاً دو فن هوای کوچک است که روی یک محور فلزی قرار گرفته اند تا هر دو با هم بچرخند. یکی از این فن ها که توربین نام دارد در جریان اگزوز سیلندرها قرار می گیرد. همانطور که سیلندرها گاز داغ را از کنار پره‌های فن می‌برند، می‌چرخند و محوری که به آن وصل شده‌اند نیز می‌چرخد. حالا فن دوم که به آن کمپرسور میگویند روی همان شافت توربین قرار می گیرد و می چرخد. این در داخل ورودی هوای خودرو نصب شده است، بنابراین، هنگام چرخش، هوا را به داخل خودرو می کشد و آن را به داخل سیلندرها می کشاند.

چگونه بفهمیم توربو خراب است؟

1.شتاب آهسته

بنابراین، به عنوان عملکرد اصلی ،توربو کمک می کند تا ماشین کوچکتر مانند ماشین بزرگتر قدرت بیشتری داشته باشد، یعنی قدرتمندترحرکت کند. یکی از اولین علائم قابل توجه ، کمبود قدرت و شتاب است. اگر متوجه شدید که به سرعت قبل شتاب نمی گیرد، اولین چیزی که باید بررسی کنید توربو است. به طور مشابه، یک خودروی توربوشارژ که برای حفظ سرعت‌های بالا تلاش می‌کند یا نمی‌تواند به سرعت‌های بالا برسد، ممکن است دچار خرابی توربو شود. بنابراین کاهش قدرت یکی از علائم بد توربو است که باید به آن توجه کنید.

2.صدای ناله موتور

توربو در واقع موتور را بی صداتر می کند زیرا صدای ورودی هوا را خفه می کند. سپس اگر صدایی بلندتر از حد معمول از موتور بشنوید، که کمی شبیه دریل دندانپزشکی یا آژیر پلیس است، احتمال اینکه علائم توربو منفجر شده باشد 100٪ است.

اگر صدای دمیده توربو را نادیده بگیرید، صدا به طور مداوم بلندتر می شود و وضعیت ماشین شما بدتر می شود. اگر متوجه ناله ای از موتور خود شدید، باید از یک مکانیک حرفه ای استفاده کنید تا ماشین شما را ببیند.

3.سوزاندن روغن موتور

یکی از علائم بد توربو روغن سوزی بیش از حد معمول در خودرو است. می توانید با استفاده از آندوسکوپ به داخل توربین نگاه کنید. اگر داخل آن روغن وجود دارد، این نشانه علائم خرابی توربو است. شما باید در اسرع وقت مشکل را حل کنید زیرا توربو را بدون تعمیر رها کنید، توربو شما در نهایت از کار می افتد.

4.دود زیاد اگزوز

اگر در هنگام رانندگی دود آبی یا خاکستری از ماشین خود مشاهده کردید، درصد بد بودن توربوی ماشین شما واقعاً زیاد است. پس چرا دود خاکستری؟ ترک در محفظه توربو یا سیل های داخلی آسیب دیده می تواند منجر به نشت روغن در سیستم اگزوز شود، بنابراین هوای خاکستری یا آبی تولید می شود.

به غیر از آن، ممکن است با افزایش دور موتور کمی پس از دور آرام، تغییر رنگ دود را احساس کنید. این علامت را نادیده نگیرید، بلافاصله ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا در اسرع وقت آن را برطرف کند.

5.چراغ موتور را بررسی کنید

در اکثر خودروهای مدرن، عیب‌یابی کامپیوتری ، خرابی توربو را تشخیص می‌دهد که منجر به “چراغ چک موتور” می شود. این نشانه آن است که ماشین می خواهد به شما بگوید که اتفاق بدی برای توربو شما افتاده است.

در این مورد، ممکن است به یک متخصص نیاز داشته باشید که بتواند به شما در تشخیص دقیق مشکل خودرو کمک کند. بنابراین بردن خودرو به مکانیک راه حل خوبی است.

6.بوست گیج

در برخی از مدل‌های خودرو، معمولاً برای دیدن بوست‌گیج است، بنابراین اگر خودروی شما به بوست‌گیج مجهز است، یک راه‌حل عالی برای فهمیدن اینکه توربوی ما چقدر خوب است. با این روش، حتی اگر نتوانید علائم بد توربو را به وضوح ببینید، باز هم می توانید مشکل خودروی خود را تشخیص دهید.

ممکن است متوجه افت سطح بوست شوید، این نشانه آن است که عملکرد توربوشارژر شما به خطر افتاده است. افت می تواند در نتیجه خطاهای مختلف توربو باشد. بنابراین، شما باید در اسرع وقت توربوشارژر خود را توسط یک متخصص بررسی کنید.

چه چیزی باعث توربو معیوب می شود؟

همچنین دلایل مختلفی پشت علائم بد توربو وجود دارد. توربو معیوب معمولاً نتیجه مشکلات روانکاری موتور یا ورود اجسام خارجی هستند.

1.سن یا سایش طبیعی

مانند اکثر قطعات خودرو، همه چیز دارای طول عمر است. یک توربوشارژر معمولاً می تواند از 100000 تا 150000 مایل دوام بیاورد. این تعداد بر اساس راننده و عادات رانندگی آنها بسیار متفاوت است. با این حال، بسته به میزان سختی ماشین و کیفیت ساخت اصلی توربو، ممکن است به مرور زمان فرسوده شوند.

2.روغن

روغن موتور، که مانند خون در بدن انسان است، اساساً در خودرو وجود دارد تا اطمینان حاصل شود که توربو به خوبی کار می کند. این برای روانکاری قطعات متحرک کلیدی، محافظت از آنها در برابر خوردگی و خنک نگه داشتن آنها در حین استفاده کار می کند. بنابراین نیاز به جریان مداوم روغن تمیز و با کیفیت دارد. کیفیت پایین یا درجه نادرست روغن منجر به تجمع آلاینده ها در موتور می شود. این می تواند باعث آسیب ساییدگی به داخل توربو شود. بررسی و تعویض منظم فیلتر روغن در این مورد به شما کمک می کند.

3.اشیاء خارجی و زباله ها

توربو از 2 جزء اصلی ساخته شده است: کمپرسور در جلو و توربین در عقب. اشیاء عجیب و غریب مانند گرد و غبار، خاک، برگ یا سایر چیزهای کوچک می توانند به داخل توربو بیایند و مشکل ایجاد کنند. با این کار، اگر این اجسام وارد فیلتر هوا شوند، بازده توربو کاهش می یابد. برای جلوگیری از این اتفاق، فیلتر هوای شما باید به طور مرتب تعمیر و تعویض شود. همچنین باید توربو خود را از نظر وجود زباله بررسی کنید.

  چگونه یک اتوماتیک برقی استارت را آزمایش کنیم؟

4.پیچ ومهره خراب

پیچ و مهره بخش مهمی است که کمپرسور و موتور را به هم متصل می کند. اگر شروع به سایش یا ترک کند، روغن به سیستم اگزوز نشت می کند. در نتیجه، توربو باید سخت‌تر کار کند و به سرعت منفجر شود، راندمان توربو کاهش می‌یابد و علائم خرابی توربو را ایجاد می‌کند. بنابراین در سریع ترین زمان ممکن، ماشین خود را نزد مکانیک ببرید تا دقیقاً تشخیص دهد که چه اتفاقی برای توربو ماشین شما می افتد و بلافاصله آن را تعمیر می کند.

آیا می توانید با توربو معیوب رانندگی کنید؟

اگر توربوشارژر از کار بیفتد، همچنان می‌توانید ماشین خود را برانید، اما خرابی موتور دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین فقط در صورت لزوم باید رانندگی کنید. ما به شما توصیه می کنیم در اسرع وقت خودرو خود را به یک مکانیک قابل اعتماد ببرید. هر گونه خرابی باید به زودی برطرف شود، زیرا هر چه بیشتر آن عقب بیاندازید، مشکل بدتر و پر هزینه تر می‌شود.

اگر توربو بمعیوب باشد چه کاری باید انجام دهید

اگر فکر می کنید که یک توربو معیوب دارید، باید بلافاصله آن را توسط یک تکنسین ماهر بررسی کنید. همانطور که در مورد اکثر قطعات خودرو وجود دارد، هزینه تعمیر توربو تا حد زیادی به برند و مدل وسیله نقلیه شما بستگی دارد. توجه داشته باشید که به دلیل گستره وسیعی از قطعات و برآوردهای کار، پرداختن به هزینه های تعمیر توربو دشوار است. بنابراین به‌جای پشت گوش انداختن در چنین شرایطی، به شما توصیه می‌کنیم که مستقیماً با مکانیک خود صحبت کنید و قبل از اینکه او کاری را با ماشین شما انجام دهد از او درخواست قیمت کنید.

نتیجه

دلایل زیادی برای توربو معیوب وجود دارد و همچنین علائم خرابی توربو مانند دود اگزوز، دود خاکستری، صدای موتور، بوست سنج، روغن سوخته وجود دارد. علاوه بر این، برای جلوگیری از رسوب کربن، روغن خود را در هر سرویس تعویض کنید. در صورتی که توربو خیلی قدیمی است، در نظر گرفتن تعویض توربو ایده خوبی است. اگر از موتور ماشین خود اطلاعاتی ندارید ، یک مکانیک ماهر به شما کمک می کند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه