☜ تعویض دنده بدون کلاچ - چگونه در ماشین های دستی کار می کند

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

  • 11 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده با اتصال و جدا کردن گیربکس از موتور است. آیا تا به حال به تعویض دنده بدون کلاچ فکر کرده اید؟ آیا تعویض دنده بدون کلاچ حتی یک ایده عملی است؟

آیا می توانید گیربکس دستی را بدون کلاچ انجام دهید؟

گاهی اوقات هنگام رانندگی ممکن است کلاچ از کار بیفتد، اگرچه این یک اتفاق نادر است. در این صورت، فشار دادن پدال کلاچ آن را درگیر نمی کند. با این وجود، هنوز هم می‌توانید تعویض دنده را بدون استفاده از کلاچ انجام دهید، اما نه به روش سنتی.

همچنین تا زمانی که خودرو را متوقف نکرده اید می توانید به رانندگی ادامه دهید. با این حال، تعویض دنده بدون کلاچ یک تجربه پرخطر است مگر اینکه مهارت بالایی داشته باشید. شما باید این کار را فقط در مواقع اضطراری یا برای مدت کوتاهی انجام دهید.

چگونه بدون کلاچ دنده را تعویض کنیم؟

در صورت خرابی کلاچ می توانید دنده را به سمت بالا و پایین ببرید.

  نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

برای تعویض دنده باید خودرو را تا نقطه تعویض دنده بعدی شتاب دهید. پدال گاز را رها کنید و همزمان شیفتر را از دنده خارج کنید. طول دادن بیش از حد برای تعویض دنده ممکن است نیاز به چرخاندن مجدد موتور داشته باشد. در حالی که RPM در حال کاهش است فشار متوسطی روی شیفتر نگه دارید. زمانی که دور در دقیقه با سرعت گیربکس مطابقت داشته باشد، شیفتر دنده را عوض می کند. پس از اتمام کار، با فشار دادن پدال گاز سرعت را افزایش دهید.

برای پایین آوردن دنده، فشار پای خود را به آرامی از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو با سرعت کم کاهش یابد. هنگامی که دور در دقیقه به 1200-1500 کاهش یافت، شیفتر را از دنده خارج کنید. برای این کار ممکن است لازم باشد پدال گاز را برای یک ثانیه فشار دهید.

اکنون، باید دور در دقیقه را با همان سرعتی که در دنده پایین تر است مطابقت دهید. از فشار متوسط برای فشار دادن شیفتر به پایین ترین دنده بعدی استفاده کنید. اجازه دهید دور در دقیقه کاهش یابد تا سرعت گیربکس و موتور در دنده مورد نظر شما مطابقت داشته باشد. وقتی این اتفاق بیفتد، شیفتر در جای خود می لغزد. سپس، می توانید این سرعت را با استفاده از دریچه گاز حفظ کنید یا یک تعویض دنده دیگر انجام دهید.

آیا تعویض دنده بدون کلاچ برای خودرو مضر است؟

اگر باتجربه باشید و بدانید که چگونه این کار را به درستی انجام دهید ضرر ندارد. اما، ابتدا باید آن را یاد بگیرید و روند یادگیری احتمالاً باعث آسیب جزئی به انتقال می شود. وقتی در حال یادگیری تعویض دنده بدون کلاچ هستید، دنده ها را چند بارخرد می کنید. کلاچ انتقال بین دنده ها را آسان می کند. هنگامی که نمی توانید از آن استفاده کنید، هم افزایش دنده و هم پایین آوردن دنده کار نرمی نخواهد بود.

یک گیربکس می تواند دو نوع دنده داشته باشد. چرخ دنده های حلزونی در حالی که اتومبیل های مسابقه ای و سایر اتومبیل های پرفورمنس دارای چرخ دنده هستند رایج ترین هستند. بسیاری از مردم فکر می کنند که چرخ دنده ها برای تعویض دنده بدون کلاچ مناسب نیستند، اما این فقط یک نظریه نادرست است. انجام تعویض دنده بدون کلاچ در گیربکس با این دنده ها به عنوان تعویض دنده معروف است.

جمع بندی

شما می توانید یک ماشین دستی بدون کلاچ را تنها زمانی که در حال حرکت است برانید. وقتی موتور را خاموش کنید کار نمی کند.این کار برای زمانی که کلاچ از کار افتاده است و شما در حال حرکت باید دنده را تعویض کنید کاربرد دارد.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

صدای کلیک هنگام چرخش خودرو نشانه چیست

◈ هر صدایی غیر از وزوز آشنای موتور خبر خوبی برای صاحبان خودرو نیست. در مورد صدای ترکیدن هنگام چرخاندن […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه