5w30 در مقابل 5w40: کدام روغن موتور برای ماشین شما مناسب است

5w30 در مقابل 5w40: کدام روغن موتور برای ماشین شما مناسب است

  • 24 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

★مردم اغلب هنگام انتخاب روغن موتور مناسب برای ماشین خود گیج می شوند دو نوع روغن اصلی – 5w30 و 5w40 – هستند. هر دوی این روغن موتورها دارای خواص و مشخصات متفاوتی هستند. بنابراین، برای کمک به شما در یافتن بهترین روغن برای ماشین خود، این دو را با دقت بیشتری مقایسه کرده‌ایم.مقایسه 5W30 با 5W40:

هدف اصلی روغن موتور محافظت از خودرو با کاهش اصطکاک و سایش قطعات متحرک است. انواع زیادی از روغن موتور در بازار موجود است. از این میان، 5w30 و 5w40 بهترین روغن برای انتخاب مردم اینجا هستند. در اینجا چند ویژگی هر دو نوع روغن آورده شده است.

5w30 در مقابل 5w40 – کدام یک بهتر است؟

ویژگی های 5w30

5w30 نوعی روغن موتور است که به موتور وسیله نقلیه شما مانند یک موتور جدید کمک می کند. مزیت اصلی آن محافظت و حفظ قطعات موتور در بهترین شرایط و عملکرد روان است. علاوه بر قابلیت روانکاری، برخی از روغن‌های معروف دیگر مانند روغن موتور اروپایی مصنوعی نیز در مصرف سوخت خودروها صرفه‌جویی می‌کنند و با افزودنی‌های درجه بالا در فرمول به طور موثر تمیز می‌شوند. علاوه بر این، به کاهش مصرف سوخت خودرو کمک می کند. برخی از ویژگی های بارز این روغن موتور عبارتند از:

.عملکرد کلی را بهبود می بخشد

.محافظت عالی در برابر سایش ارائه می دهد

.موتور را روغن کاری می کند

.برای شرایط رانندگی عادی تا شدید استفاده می شود

.مناسب برای موتورهای سوخت دیزل، بنزینی و چند سوپاپ

  دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

ویژگی های 5w40

5w40 روغن موتور خام است که برای موتورهای دیزلی و بنزینی مناسب است. این روغن موتور معمولا برای خودروهایی که دارای گارانتی هستند استفاده می شود. در اینجا به برخی از ویژگی های مهم این دسته از روغن ها اشاره می کنیم:

.مناسب برای خودروهایی که از بنزین بدون سرب و با سرب استفاده می کنند

.نوسانات کم

.به کاهش مصرف روغن کمک می کند

.مقاومت رقیق شدن عالی در برابر حرارت

.همراه با تاییدیه های متعدد

تفاوت بین 5w30 و 5w40 چیست؟

هنگامی که برای تعمیر و نگهداری خودرو یا تعویض روغن می روید، اغلب دو نوع روغن موتور، 5W-30 و 5W-40 به شما توصیه می کنند و برخی از رانندگان فکر می کنند که آنها یکسان هستند. اصولاً این دو نوع متداول هستند که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما اگر در صنعت خودروسازی فعالیت می‌کنید یا اطلاعاتی در زمینه قطعات خودرو داشته باشید، تفاوت این دو روغن را خواهید دید. برای تصمیم گیری اینکه کدام نوع روغن برای وسیله نقلیه شما بهترین است، در اینجا چند تفاوت اصلی ذکر شده است:

1.ویسکوزیته

این اصطلاح به عنوان چگونگی جریان مایع در موتور تعریف می شود. ویسکوزیته کاری 5w30 اساساً از 9.3 تا 12.5mm2/s است در حالی که ویسکوزیته کاری 5w40از  12.5 تا 16.3mm2/s است. این بدان معناست که 5w40 ویسکوزیته بیشتری نسبت به 5w30 دارد. بنابراین، 5w30 بهتر از 5w40 است.

2.مصرف سوخت

در مقایسه با مصرف سوخت، 5w30 نسبت به 5w40 به صرفه تر است. با مجموعه گسترده ای از وسایل نقلیه با انواع موتورهای مختلف به طرز شگفت انگیزی خوب کار می کند.

3.قیمت

اگر قیمت هر دو این روغن موتور را مقایسه کنیم، 5w30 نسبتاً بیشتر از 5w40 است. با این حال، ارزش دارد.

4.محدوده دما

شما می توانید از 5w40 در محدوده دمایی 25- تا 350 درجه سانتی گراد استفاده کنید. از سوی دیگر، 5w30 در محدوده دمایی 25- تا 350 درجه سانتی گراد استفاده می شود. برای بررسی بیشتر در مورد محدوده دمایی این روغن موتورها می توانید به نکات نگهداری توسط کارشناسان خودرو مراجعه کنید.

5w30 در مقابل 5w40 – کدام یک بهتر است؟

همانطور که در بالا مقایسه کردیم، همچنین می بینید که 5w-30 برتر است، اگرچه گاهی اوقات قیمت آن کمی بالا است. اما من فکر می‌کنم همه رانندگان به رانندگی طولانی‌مدت و بادوام فکر می‌کنند، با این حال، هنگام انتخاب روغن موتور، باید مشکل بین عملکرد و حفاظت را حل کنید. هرچه روغن هنگام کارکرد موتور بیشتر چسبناک باشد، بهتر از موتور محافظت می کند، اما اگر خیلی غلیظ باشد، تضمین عملکرد موتور دشوار خواهد بود. به طور معمول، 5w40 اغلب برای موتورهای با عملکرد بالا، با دمای عملیاتی بالا و بارگذاری سنگین استفاده می شود.

برای وسایل نقلیه ای که برای رانندگی در بارهای زیاد طراحی نشده اند، 5w30 بهترین گزینه برای شما در این شرایط است. 5w30 موتور را بهتر تمیز می کند، محافظت بهتری را ارائه می دهد و به دلیل محدوده دمایی پایین تر، طول عمر بیشتری دارد. رانندگان باید برای انتخاب درجه ویسکوزیته دقیق خودرو به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنند.

سوالات متداول

آیا می توانیم روغن 5w30 را با روغن 5w40 در موتور ترکیب کنیم؟

بهتر است روغن هایی با ویسکوزیته های مختلف مخلوط نشوند. در کوتاه مدت، این باعث آسیب به موتور نمی شود. بنابراین اگر سطح روغن خیلی کم شد یا در شرایط اضطراری می توانید مقدار بیشتری اضافه کنید. با این حال، ما توصیه نمی کنیم که این کار را بیش از یک بار انجام دهید. برای محافظت بهینه موتور باید در اسرع وقت آن را با روغن مشخص شده توسط سازنده تعویض کنید.

آیا می توان به جای 5w30 از 5w40 استفاده کرد؟

در بیشتر موارد می توان از 5W40 به جای 5W30 استفاده کرد. اگرچه به موتور شما آسیبی نمی رساند، اما احتمالاً می تواند بر مصرف روغن در خودرو تأثیر بگذارد. با این حال، اکثر خودروها و کامیون های مدرن از زمان بندی متغیر سوپاپ استفاده می کنند و بالابر توسط فشار روغن کنترل می شود. در این خودروها باید درجه ویسکوزیته توصیه شده توسط خودروساز را رعایت کنید، زیرا ویسکوزیته می تواند بر فشار روغن تأثیر بگذارد و در نتیجه عملکرد اجزای فوق را تحت تأثیر قرار دهد. در مدل های قدیمی که به فناوری فوق مجهز نیستند، ممکن است در مواقع اضطراری از 2 نوع روغن استفاده کنید.

کدام روغن برای استفاده در زمستان بهتر است: 5w30 یا 5w40؟

بر اساس درجه ویسکوزیته، می توانید متوجه شوید که روغن 5w30 مایع تر خواهد بود در حالی که 5w40 چسبناک تر و ضخیم تر است، بنابراین 5w30 در زمستان یا هوای سرد بهتر از موتور شما محافظت می کند و همیشه توصیه می شود از 5w40 در هوای گرم استفاده کنید. با این حال، با محدوده ویسکوزیته 5w30، همچنین ثابت شده است که این نوع روغن هم در زمستان و هم در تابستان قابل استفاده است.

نتیجه:

بنابراین، وقتی نوبت به انتخاب روغن موتور مناسب 5w30 در مقابل 5w40 می رسد، به وضوح 5w30 برنده است. روغن موتور 5w30 بدون در نظر گرفتن دما با هر نوع موتوری به نرمی کار می کند و محافظت و روانکاری بهتری را ارائه می دهد.

دفعه بعد که می خواهید برای وسیله نقلیه خود روغن موتور بخرید، به سراغ 5w30 بروید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه