صدای ضربه هنگام چرخش خودرو نشانه چیست؟ بررسی دلایل این نوع صدا

صدای کلیک هنگام چرخش خودرو نشانه چیست

  • 10 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

◈ هر صدایی غیر از وزوز آشنای موتور خبر خوبی برای صاحبان خودرو نیست. در مورد صدای ترکیدن هنگام چرخاندن وسیله نقلیه چطور؟ آیا هشدار دهنده است؟ آیا این بدان معناست که باید برای تعمیر یا تعویض قطعه آسیب دیده پول خرج کنید؟ خوب، هر صدای غیرعادی از وسیله نقلیه نگران کننده است. اما، صدای تک هنگام چرخش چقدر بد است؟

صدای ضربه هنگام چرخش – علل احتمالی:

به نظر می رسد که صدای بلند در هنگام چرخاندن فرمان از چرخ ها می آید، اما ریشه آن سیستم فرمان است. حرکت چرخ ها را کنترل می کند تا وسیله نقلیه بتواند در جاده بچرخد. بنابراین، احتمالاً منشأ هر گونه مشکل مربوط به چرخش خودرو است.

سیستم فرمان پیچیده است و نیاز به تخصص یک مکانیک حرفه ای دارد تا قطعه مشکلی را که باعث ایجاد صدای ترکیدن در هنگام چرخش می شود، پیدا کند. اما، هنوز هم می‌توانید این قسمت‌ها را که به احتمال زیاد نقطه شروع آن صدای ترک هستند را بررسی کنید.

1.CV Jointترک خورده

اگر در حال رانندگی با خودروی دیفرانسیل جلو هستید، ممکن است این اتفاق بیفتد. اتصال CV (سرعت ثابت) در نزدیکی محور جلو به عنوان مچ دست سیستم فرمان عمل می کند. این به شفت انعطاف لازم برای اجرای سیستم تعلیق و چرخ ها را می دهد. اگر مفصل شکسته یا پاره شود، همه جای پشت چرخ ها چربی خواهد بود. عملکرد محور را فلج می کند و در نتیجه صداهای کلیک در زمان چرخش خواهد بود. بنابراین اگر صاحب خودروی دیفرانسیل جلو هستید، ممکن است هنگام چرخش با صدای ضربه قسمت جلو مواجه شوید. تعمیر به موقع به شما کمک می کند تا ماشین خود را  از خرابی بیشتر نجات دهید.

  چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

2.میله فرمان فرسوده

ماشین‌ها می‌توانند هنگام چرخیدن به خاطر میله‌ای که در حال شکستن است، صدای ضربه ایجاد کنند، که اگر مشکل را پیدا نکنید و فوراً اقدام نکنید، می‌تواند خطرناک باشد. در حالی که چرخ را در موقعیت های ساعت 3 و 9 نگه داشته اید، گوشه وسیله نقلیه خود را بالا بیاورید و آن را فشار دهید و بکشید. اگر این کار باعث ایجاد صدای ضربه در ماشین می شود، قطعا مشکل از میله فرمان است.

3.پایه هیدرولیک معیوب

پایه‌ها به سیستم تعلیق کمک می‌کنند تا اثرات رانندگی خارج از جاده را کاهش دهد. همچنین با سیم پیچ های فنری کار می کند تا هرگونه شوک وارده را کاهش دهد. این یک بخش حیاتی از سیستم تعلیق است و از ساختار و کابین خودرو در برابر ضربه‌ها و تکان‌ها محافظت می‌کند. پایه هیدرولیک های خراب نه تنها صدای ضربه در هنگام چرخش ایجاد می کند، بلکه کل سیستم تعلیق را نیز به خطر می اندازد.

4.کلاهک های شل

یکی دیگر از دلایل احتمالی که باعث می شود خودروی شما در هنگام چرخش صدای ضربه ایجاد کند، شل بودن کلاهک هاست. مهره های سیستم فرمان دارای روکشی (از پلاستیک یا فلز) است که به عنوان کلاهک هاب شناخته می شود. اگر مهره‌ها شل باشند، کلاهک‌ها دائماً تکان می‌خورند و می‌چرخند و صداهایی ایجاد می‌کنند. با این حال، صداها در هر زمان که رانندگی می کنید، به خصوص زمانی که ماشین در حال افزایش سرعت است، وجود دارد، نه فقط در زمان پیچیدن.

5.باد کردن نادرست لاستیک

صدای ضربه هنگام چرخش می تواند یک اتفاق معمولی باشد، زمانی که همه لاستیک ها باد یکسانی ندارند. این باعث می شود که چرخ ها هنگام چرخش به چپ یا روی لاستیک سمت راست در هنگام رانندگی صدای ضربه تولید کنند. خبر خوب این است که رفع این مشکل خاص آسان و کم هزینه است. فقط مطمئن شوید که تمامی لاستیک ها دارای مشخصات و طراحی مشابه بوده و فشار هوا در آنها مشابه و مناسب باشد.

اگر صدای کلیک هنگام چرخش ماشین به گوش می رسد چه باید کرد؟

اقدام اصلاحی برای رفع صدای ضربه هنگام چرخاندن ماشین لازم است. شما باید آن را نزد یک مکانیک قابل اعتماد در نزدیکی خود ببرید تا بفهمید واقعاً چه اتفاقی برای ماشین شما افتاده است و دلیل آن چیست. با این کار تعمیرکاران با روش صحیح مشکل را برطرف می کنند.

هنگامی که مشخص شد صدا از کدام طرف منتشر می شود، اتصال CV که در نزدیکترین فاصله به چرخ قرار دارد احتمالاً نیاز به سرویس دارد. این معمولاً شامل تعویض کل محور محرک است که با اتصالات جدید در هر دو انتها همراه است. بررسی لاستیک مشترک CV در هر طرف نیز ممکن است مفصل معیوب را نشان دهد. لاستیک های CV طوری طراحی شده اند که گریس را در محل اتصال نگه می دارند و از ورود آلاینده ها به مفصل جلوگیری می کنند و باعث آسیب نمی شوند. لاستیک های CV باید در هر تعویض روغن بررسی شوند و در صورت ترک خوردگی، پاره شدن یا گم شدن سریعاً تعویض شوند. اگر به موقع انجام شود، فقط لاستیک نیاز به تعویض دارد که مقرون به صرفه تر از تعویض کل محور است.

شبیه سایر قسمت های ماشین است که مربوط به صدای عجیب در هنگام چرخش ماشین است. اطمینان حاصل کنید که همیشه دستور را دنبال می کنید، ماشین را بررسی می کنید، مشکل را شناسایی می کنید، علت آن را پیدا می کنید و آن را رفع می کنید.

سوالات متداول در مورد صدای ضربه هنگام چرخش ماشین

ما متوجه شدیم که افراد زیادی در هنگام چرخش ماشین با صدای بلند مشکل دارند. علاوه بر این، افراد هنگام شناسایی صدا و دلیل آن اشتباه می کنند. در اینجا برخی از سوالات رایجی که از خوانندگان دریافت کرده ایم آورده شده است. آن را بررسی کنید!

1.چرا ماشین من هنگام گردش به چپ صدا می دهد؟

به احتمال زیاد یک اتصال  (CV) از کار افتاده است. اتصال CV نوع خاصی از اتصال همه کاره است که نیروی چرخشی را از یک شفت از طریق یک زاویه منتقل می کند. یک مفصل CV از کار افتاده می تواند به طور فاجعه باری خطرناک باشد. این می‌تواند باعث شود که قطعات به اطراف پرت شوند و به سایر قسمت‌ها آسیب برسانند، که به طور بالقوه منجر به از دست دادن کنترل می‌شود، زیرا اجزای فرمان توسط قطعات پیشرانه گیر می‌کنند و قدرت از موتور به چرخ‌ها منتقل نمی‌شود. همچنین ممکن است بلبرینگ چرخ خراب باشد. یاتاقان ها نباید پر سر و صدا باشند، اما زمانی که شروع به از کار افتادن می کنند، بسته به نیروی وارد شده به چرخ و دوک، نویز می تواند تغییر کند.

2.چرا فرمان من در حال کلیک کردن است؟

اگر صدای کلیکی از پشت فرمان شما می آید که فقط زمانی اتفاق می افتد که به آن سمت بپیچید، به احتمال زیاد فنر ساعت فرمان خراب است. فنر ساعت یک اتصال الکتریکی است که به دکمه‌های روی فرمان، مانند بوق یا کروز کنترل، اجازه می‌دهد بدون اتصال مستقیم سیم‌هایی که ممکن است با چرخاندن فرمان به خود بپیچند، کار کنند. این یک فنر کوچک در سمت فرمان است که با یک مدار الکتریکی در سمت ستون فرمان تماس برقرار می کند. اگر این فنر بشکند یا گیر کند، همانطور که فرمان خود را می چرخانید، کلیک می کند.

3.آیا می توانم کلاهک هاب شل را جایگزین کنم؟

بله، شما باید آن را جایگزین کنید. ممکن است بتوانید به صورت آنلاین، در فروشگاه لاستیک‌ که کلاهک‌ها را می فروشند یا در نمایندگی‌هایی که خودروی خود را خریداری کرده‌اید، یک کلاهک جایگزین برای مطابقت با دیگر درپوش‌های خودروی خود پیدا کنید. ابتدا ترمز دستی را بکشید و ماشین را در جایی صاف و هموار پارک کنید. سپس مهره آن را با یک آچار در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا شل شود. گام بعدی این است که سه مهره را از روی کلاهک بیرون بیاورید، دو مهره را در طرف مقابل روی لاستیک نگه دارید و واشرهای پلاستیکی را از روی مهره ها جدا کنید. چهارمین مرحله هر سه مهره را دوباره وصل کنید، آنها را به آرامی سفت کنید و دو مهره دیگر را باز کنید تا کلاهک را جدا کنید. مرحله پنجم این است که کلاهک جدید را روی پیچ‌ها قرار دهید و دو مهره را جایگزین کنید. سپس، سه مهره اول را بردارید، واشرها را دوباره روی آن قرار دهید، و آنها را پیچ کنید. در نهایت، مهره‌های گیره را با میله ببندید تا از محکم شدن آن اطمینان حاصل کنید.

4.چرا هنگام چرخش، فرمان من صدای مالش می دهد؟

اگر هنگام چرخش صدای مالش بلندی می شنوید، به احتمال زیاد مشکل از یاتاقان بالایی ستون فرمان می آید. احتمال دیگر این است که پوشش پشت فرمان شروع به مالش با روکش های روی ستون فرمان کند. این موضوع معمولاً در ماه های تابستان که هوا گرم تر است بیشتر دیده می شود و باعث می شود برخی از قطعات خودرو در اثر گرما منبسط شوند.

  نحوه شناسایی انواع فیوز خودرو

5.چرا صدای تیک تیک در ماشین من می آید؟

صدای تیک تیک معمولاً از سیستم فرمان یا فرمان اتومبیل شما نمی آید. صداهای تیک معمولاً با موتور شما مرتبط است زیرا قطعات متحرک زیادی وجود دارد که می توانند در داخل موتور شما تیک تیک بزنند.

خلاصه

همه چیز در مورد صدای کلیک هنگام چرخاندن ماشین است. پنج دلیل متداول در پشت آن وجود دارد که باید به دقت بررسی کنید. با بردن ماشین خود به مکانیک، آنها به شما کمک می کنند تا مشکلات خودروی خود را تشخیص داده و یک راه حل کاملاً کارآمد به شما ارائه دهند.

فراموش نکنید که در مورد نکات نگهداری بیشتر بخوانید تا بدانید وقتی ماشین شما با مشکل مواجه می شود چه کاری انجام دهید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه