تغییرات اگزوز: مزایا و معایب تعویض اگزوز قدیمی با اگزوز جدید

تغییرات اگزوز: مزایا و معایب

  • 2 مرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

♦♦خودروی شما با یک سیستم اگزوز طراحی شده است که صدا را کنترل می کند، دود اگزوز را به دور از سرنشینان هدایت می کند تا عملکرد موتور و مصرف سوخت را بهبود بخشد. اگر سیستم اگزوز مانند قبل به خوبی کار نکند نوبت به تعویض اگزوز می رسد. اما آیا می دانید تعویض سیستم اگزوز هم مزایا و هم معایبی دارد؟

سیستم اگزوز چیست؟

قبل از اینکه با مزایا و معایب اگزوز آشنا شوید، بهتر است درک کامل از سیستم اگزوز داشته باشید.

یک سیستم اگزوز معمولاً لوله کشی است که برای هدایت گازهای خروجی واکنش به دور از احتراق کنترل شده در داخل موتور یا اجاق گاز استفاده می شود. کل سیستم ،گازهای سوخته را از موتور منتقل می کند و شامل یک یا چند لوله اگزوز است.

بسته به طراحی کلی سیستم، ساختار سیستم اگزوز ممکن است کمی متفاوت باشد. اما به طور کلی، یک سیستم اگزوز شامل:

منیفولد اگزوز

اولین نقطه تماس گازهای خروجی پس از خروج از سرسیلندر. به هر درگاه اگزوز روی سرسیلندر موتور متصل می شود و دود داغ را به لوله اگزوز هدایت می کند. همچنین با کمک واشر منیفولد اگزوز از نفوذ دود سمی اگزوز به داخل خودرو و آسیب رساندن به سرنشینان جلوگیری می کند.

مبدل کاتالیزوری

یک دستگاه کنترل انتشار اگزوز است که گازهای سمی و آلاینده‌های موجود در گاز خروجی موتور احتراق داخلی را با کاتالیز کردن، واکنش ردوکس به آلاینده‌های کم ضرر کاهش می‌دهد. به روشی دیگر، به شما کمک می‌کند که در حین رانندگی همچنان هوای تمیز را تنفس کنید.

توربوشارژر

یک دستگاه توربین‌محور و القایی اجباری که با وارد کردن هوای فشرده اضافی به داخل محفظه احتراق، راندمان و توان خروجی موتور احتراق داخلی را افزایش می‌دهد. و به نسبت فشار اتمسفر به تنهایی، سوخت بیشتری وارد محفظه احتراق می کند.

صدا خفه کن

حذف کننده صدا که با تغییر جهت جریان هوا، نویز را از بین می برد. در طول مسیر اگزوز از لوله‌های متخلخل عبور می‌کند که به گازهای خروجی اجازه می‌دهد تا با مواد خاموش کننده صدا منبسط شوند و صدایی که در نهایت از لوله اگزوز خارج می‌شود را به حداقل می‌رسانند.

چرا به اصلاح سیستم اگزوز نیاز دارید؟

از آنجایی که سیستم اگزوز نه تنها دود را از خودرو خارج می کند، بلکه واقعاً به سختی کار می کند و به مرور زمان نیاز به اصلاح دارد. سیستم اگزوز قدیمی می تواند مشکلات زیادی را برای موتور شما ایجاد کند و عملکرد ماشین شما برای محیط زیست را خطرناک می کند . برخی علائم وجود دارد که نشان می دهد شما واقعاً به یک اگزوز جدید نیاز دارید.

1.صدای موتور:

سیگنال این است که صدای موتور بلندتر از حد معمول است. به عنوان تابعی از اگزوز، به حذف نویز کمک می کند. اما وقتی صدا بلندتر می شود، می دانید که سیستم اگزوز شما مشکل دارد.

2.زنگ:

به خود اگزوز نگاهی بیندازید و علائم زنگ زدگی یا شکافتگی را بررسی کنید. برخی از خوردگی های اگزوز در خودروهای قدیمی طبیعی است، اما اگر آسیب بیش از حد مشاهده کردید، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.

3.مصرف سوخت بالاتر:

اگر خودروی شما نسبت به قبل سوخت بیشتری مصرف می کند، ممکن است نشانه ای از مشکلات زیادی در خودرو باشد که شامل نشتی در سیستم اگزوز شما می شود. نشتی بر توانایی سیستم برای انتقال دود تأثیر می گذارد و باعث می شود موتور شما در دمای داغ تر کار کند و بازده سوخت شما را کاهش دهد.

اگر خودروی شما یکی یا همه این علائم را دارد، مطمئناً وقت آن است که اگزوز خودرو را تعویض کنید.

تعمیر و نگهداری منظم در گاراژ می تواند از آسیب به سیستم اگزوز جلوگیری کند. با این حال، اگر می بینید که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، منتظر نمانید تا آن را توسط یک تکنسین واجد شرایط بررسی کنید. نادیده گرفتن علائم هشدار ممکن است باعث آسیب بیشتر به اگزوز و سایر قطعات مهم خودرو شود و در دراز مدت هزینه تعمیر آن بسیار بیشتر باشد.

مزایا و معایب تعویض اگزوز با مدل های بهبود یافته

موارد مثبت مدل های جدید اگزوز

1.عملکرد بهتر موتور

سیستم اگزوز یک سیستم ضروری برای موتور است. سازندگان اگزوز می‌توانند اگزوز خودروی شما را با عملکرد سفارشی سیستم اگزوز بهبود بخشند و به کل موتور اجازه عملکرد بهتری را می‌دهند.

این را می توان با رابطه بین اگزوز و موتور توضیح داد. تغییر اگزوز اجازه می دهد تا یک مسیر سریعتر و کارآمدتر برای خروج گازهای اگزوز ایجاد شود. موتور شما بهتر نفس می کشد بنابراین قدرت بیشتری ایجاد می کند. عملکرد خودرو به نوبه خود همه چیز را در مورد عملکرد موتور بهبود می بخشد: گشتاور، اسب بخار و صدا. هنگامی که هوا به راحتی می تواند به داخل و خارج جریان یابد، نیروی موتور می تواند برای سایر عملکردها استفاده شود.

2.صرفه جویی در مصرف سوخت

هنگامی که سیستم اگزوز شما دچار مشکل می شود، به خصوص اگر نشتی داشته باشد، سوخت بیشتر از حد معمول مصرف می کند. تعویض اگزوز جدید به شما در صرفه جویی در مصرف سوخت کمک می کند. اگزوز جدید می تواند فشار برگشتی را افزایش دهد که باعث ایجاد گازهایی می شود که باعث می شود موتور سخت تر کار کند و بر عملکرد آن و افزایش راندمان سوخت تأثیر بگذارد. مسافت پیموده شده نیز بیشتر می شود.

3.کاهش تغییرات آب و هوا

سیال موجود در سیستم اگزوز که منقضی شده است، یکی از مهمترین عوامل گازهای آلوده کننده جوی است که در تغییرات آب و هوایی دخیل هستند. مدهای اگزوز قطعا انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهند و هوا را کمتر آلوده می کنند. بنابراین جایگزینی سیستم خودروی قدیمی خود با یک سیستم جدید کم مصرف به نجات سیاره زمین کمک می کند.

4.افزایش ارزش خودرو

ما نمی توانیم انکار کنیم که تغییر یک سیستم اگزوز جدید باعث می شود خودروی شما بهتر به نظر برسد، صدای بهتری داشته باشد و در پایان ارزش خودروی شما را افزایش دهد. با تجهیز یک صدا خفه کن با کارایی بالا و هدرهای جدید، موتور عملاً با عملکردی خفن صدا می کند. ماشین شما را می توان در خیابان به عنوان یک وسیله نقلیه با کارایی بالا و سطح بالا که بدون توجه به سنش به خوبی نگهداری شده است، تشخیص داد.

برای کسی که می‌خواهد خودرو را دوباره بفروشد، سرمایه‌گذاری خوبی است زیرا قیمت خودرو شما را افزایش می‌دهد. برای کسی که یک ماشین قدیمی دارد، مدل‌های اگزوز جدید باعث می‌شود ماشین شما دوام بیشتری داشته باشد زیرا سیستم اگزوز جدید معمولاً از فولاد ضد زنگ ساخته شده است که بر خلاف سیستم‌های قدیمی‌تر که اغلب به دلیل زنگ زدگی نیاز به تعویض منظم دارند، هرگز در طول زمان زنگ نمی‌زند. طول عمر سیستم اگزوز بهبود خواهد یافت.

معایب مدل های جدید اگزوز

1.قیمت بالا

یکی از بزرگترین معایب هر خرید بزرگ، برچسب قیمتی است که همراه آن است. همانند سیستم اگزوز، تعویض آن در مقایسه با سایر قطعات خودرو گران است. همچنین تغییر نیاز به یک تعمیرکار خوب دارد که هزینه زیادی دارد. اما، با توجه به افزایش قدرت و راندمانی که یک اگزوز جدید ارائه می‌کند، اکثر مردم موافق هستند که هزینه ان را بپردازند.

2.زمان طولانی برای نصب

ایراد دوم صرف زمان برای نصب سیستم اگزوز است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، تعویض سیستم اگزوز جدید نیاز به تعمیرکار حرفه ای دارد، زیرا کار ساده ای نیست و یک اشتباه می تواند منجر به از کار افتادن کل خودرو شود.

  آیا تعویض دنده به حالت خلاص (پارک) هنگام نزدیک شدن به سرعت گیرها در گیربکس اتوماتیک مضر است؟

آیا باید سیستم اگزوز را اصلاح کنید یا خیر؟

وقتی مقایسه می کنیم، واضح است که مزایای مدل های جدید اگزوز بیشتر از معایب آن است. بنابراین، ما به شما توصیه می کنیم در صورت نیاز برای به حداقل رساندن خطراتی که ممکن است برای خودروی شما اتفاق بیفتدخیلی بهتر است که اگزوز جدید را جایگزین کنید.

علاوه بر این، یک مکانیک قابل اعتماد برای  بررسی طول عمر بهتر سیستم اگزوز ضروری است. بنابراین ماشین خود را به یک تعمیرگاه خوب ببرید تا از هر گونه آسیب جدی جلوگیری کنید و به نگهداری ماشین خود کمک کنید. تعویض سیستم اگزوز جدید مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می آورد، بنابراین در بردن ماشین خود به مکانیک برای اگزوز جدید تردید نکنید.

جمع بندی نهایی

آنچه در بالا به آن اشاره کردیم همه چیز در مورد مزایا و معایب تعویض اگزوز است. شکی نیست که مدل های جدید اگزوز ضروری هستند و به عملکرد بهتر خودروی شما کمک می کنند و همچنین ارزش خودرو را افزایش می دهند. نگهداری خودروی شما نیز کمک خوبی برای دوام بیشتر اگزوز است.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه