« رانندگی بدون ترموستات: آیا رانندگی بدون ترموستات برای خودرو مضر است »

رانندگی بدون ترموستات: همه آنچه که باید بدانید

  • 29 خرداد 1402
  • 0 نظر
  • admin

ترموستات این ویژگی شگفت انگیز را دارد که هر بار که موتور گرم می شود آن را خنک نگه می دارد. بنابراین راه اندازی خودرویی بدون ترموستات عواقب خاص خود را دارد که هر راننده ای باید بداند.

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم که “آیا اشکالی ندارد که ترموستات را از ماشینم بیرون بیاورم”، بیایید کمی در مورد ترموستات خودرو یاد بگیریم.

ترموستات خودرو چیست؟

ترموستات خودرو دستگاه کوچکی است که بین رادیاتور و موتور یک ماشین، خنک‌شونده مایع قرار می‌گیرد. ترموستات در اکثر خودروها حدود 2 اینچ (5 سانتی متر) قطر دارد و نقش مهمی در خودرو دارد که تنظیم جریان مایع خنک کننده از موتور به رادیاتور است. هنگامی که در بسته است، مایع خنک کننده نمی تواند به رادیاتور جریان یابد که می تواند منجر به افزایش سریع دمای موتور شود. و در حدود 200 درجه فارنهایت باز می شود، مایع خنک کننده موتور به داخل رادیاتور جریان می یابد و در آنجا گرما را دفع می کند و مایع خنک کننده را که داغ شده است خنک می کند. ترموستات با تنظیم دمای موتور در سریعترین زمان ممکن، سایش، رسوبات و انتشار گازهای گلخانه ای موتور را کاهش می دهد.

  راهنمای کامل نحوه برداشتن چرخ فرمان:

همانطور که در بالا ذکر کردیم، اصل کار یک ترموستات ماشین واقعا ساده است، اما جزء تاثیرگذار یک ماشین است. اگر فرصتی برای آزمایش آن داشته باشید، به زودی متوجه خواهید شد که حذف ترموستات غیرممکن به نظر می رسد. می توانید یکی را در قابلمه آب جوش روی اجاق قرار دهید. با گرم شدن، دریچه اش تقریباً یک اینچ باز می شود.

این یک مقدمه ساده در مورد ترموستات ماشین است، حالا بیایید به عواقب کار با ماشین بدون ترموستات بپردازیم.

هنگام راه‌اندازی خودرو بدون ترموستات چه چیزهایی باید بدانید؟

راه اندازی یک ماشین بدون ترموستات ایده خوبی نیست زیرا ممکن است با عواقب متعدد آن روبرو شوید. علاوه بر این، در صورت جدا شدن ترموستات، عملکرد کلی خودرو تحت تأثیر قرار می گیرد:

1.خنک کننده

ترموستات یک سوپاپ ساده است که بین رادیاتور و موتور قرار دارد.

همانطور که می دانیم، هدف اصلی ترموستات حفظ موتور در دمای مناسب است. رادیاتور تا کل موتور کار می کند و با کمک مایع خنک کننده آن را خنک نگه می دارد. هنگامی که ترموستات جدا می شود، موتور خنک می ماند زیرا از رادیاتور به سرعت به سمت آن وارد سیستم می شود. یک موتور ماشین معمولی در دمای هشتاد تا صد درجه سانتیگراد کار می کند. هنگام راه اندازی ماشین بدون ترموستات، در دمای 50 درجه سانتیگراد کار می کند. در این دما، رطوبت فشرده می شود و متراکم می شود که با روغن ترکیب می شود و منجر به ایجاد لجن می شود. این منجر به وضعیتی می شود که لجن از روانکاری جلوگیری می کند و کل سیستم فرسوده می شود. به همین دلیل، راه اندازی خودرو بدون ترموستات عملکرد خودرو را از بین می برد.

2.قطعات موتور

برای رانندگان ضروری است که ابتدا موتور را گرم کنند، زیرا روشن کردن موتور سرد منجر به فرسودگی قطعات می شود. عمر موتور به سرعت به حداقل می رسد زیرا اجزای از روغن جدا نمی شوند. هنگامی که موتور فراتر از یک دمای خاص باشد، موتور تحت روش حلقه بسته قرار می گیرد. اگر دما افزایش پیدا نکند، موتور خفه می شود و در نهایت متوقف می شود.

در واقع بخاری نیز هوای سرد تولید خواهد کرد. ثانیاً این احتمال وجود دارد که آب آنقدر سریع از رادیاتور عبور کند که به اندازه کافی در رادیاتور باقی نماند تا خنک شود که باعث داغ شدن بیش از حد موتور شما می شود.

با این حال، بسته به سن خودرو، کارکردن خودرویی بدون ترموستات می‌تواند سوخت بیشتری بسوزاند زیرا ECM (ماژول کنترل موتور) فکر می‌کند که موتور هنوز در حالت خنک است و باید راه‌اندازی شود. ECU پارامترهای عملکرد را بر اساس قرائت زمان واقعی در ورودی، محفظه احتراق، اگزوز و مبدل های کاتالیزوری تنظیم می کند.

بنابراین، برای اینکه ECU بتواند مخلوط سوخت/هوا، زمان‌بندی، نقطه تعویض و غیره را کنترل کند، همه سنسورها باید در محدوده مشخصی کار کنند. محدوده بسته به سازنده متفاوت است و شما باید آنها را برای وسیله نقلیه خود جستجو کنید. اگر خودروی خود را بدون ترموستات روشن کنید، برخی از دماهای مورد نیاز برآورده نمی‌شوند و ECU مجبور می‌شود تا آلاینده‌ها را در یک «موتور سرد» همیشه متعادل کند، حتی اگر تمام روز کار کرده باشد.

3.تعویض ترموستات

ترموستات خراب می تواند کل خودرو را خراب کند. تعویض منظم ترموستات به شما کمک می کند تا کل کار ماشین را حفظ کنید. موتور به دمای مطلوب خود می رسد و کل سیستم به درستی کار می کند.

بنابراین حذف ترموستات از هر نظر برای خودرو و اجزای آن مضر است.

راه حل کمبود گرما

کمبود گرما را می توان با قرار دادن مقوای بزرگ جلوی رادیاتور برطرف کرد. این روش با کاهش وزش هوای سرد، از خنک کردن کل سیستم توسط رادیاتور جلوگیری می کند. حتی ممکن است مشکل هوای سرد بخاری را نیز حل کند. اما، در حین دنبال کردن این روش، چشم خود را روی گیج دما نگه دارید تا موتور بیش از حد گرم نشود. اگر دما بیش از حد افزایش یافت، عملیات را متوقف کرده و مقوا را بردارید. بنابراین، هر زمان که فکر می کنید از این روش استفاده کنید.

نحوه رانندگی بدون ترموستات

شما هرگز نباید ماشین را بدون ترموستات راه اندازی کنید، اما اگر مجبور باشید چه؟ در اینجا روشی برای راه اندازی ماشین بدون ترموستات وجود دارد.

اگر بدون ترموستات رانندگی می کنید، موتور شما هرگز به دمای عملیاتی مطلوب خود نمی رسد و بخاری شما ممکن است هوای سرد را بیرون بدهد. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، این نباید مشکلی ایجاد کند. بنابراین وقتی ماشین شما فاقد گرما است، می توانید یک تکه مقوای بزرگ را جلوی رادیاتور و بین رادیاتور و جلو پنجره ماشین قرار دهید. این به جلوگیری از وزش هوای سرد در رادیاتور و خنک شدن بیشتر ماشین شما کمک می کند. هنگام استفاده از روش مقوا، حتما مراقب دماسنج باشید تا مطمئن شوید که موتور ماشین شما بیش از حد گرم نمی شود. اگر دماسنج شروع به بالا رفتن خیلی زیاد کرد، به سادگی متوقف شوید و مقوا را بردارید.

کاهش مسافت پیموده شده یا عملکرد سوخت پایین است، بنابراین نترسید! این اتفاق می‌افتد زیرا رانندگی بدون ترموستات موتور شما را فریب می‌دهد تا فکر کند بیرون سرد است و باعث می‌شود سوپاپ مخلوط گاز را تنظیم کند و سوخت بیشتری را به موتور فشار دهد. هنگام رانندگی بدون ترموستات مراقب گیج بنزین خود باشید تا بنزین تمام نشود. موتور شما بیش از حد معمول سوخت مصرف خواهد کرد.

رانندگی عادی با ماشین خود و پیدا کردن سریع مکانیکی برای تعویض ترموستات ماشین شما در اسرع وقت مهم است. هر گونه تاخیر عواقب جدی برای ماشین شما به همراه خواهد داشت.

جمع بندی

راه اندازی یک ماشین بدون ترموستات به طور کلی ایده بدی است. در هر شرایطی، اگر در مورد وضعیت ترموستات مطمئن نیستید، از بهترین نکات نگهداری استفاده کنید یا به سادگی با متخصصان در اسرع وقت مشورت کنید.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه