◈ دلایل کار نکردن کروز کنترل و تشخیص علت خرابی کروز کنترل ◈

دلایل کار نکردن کروز کنترل

  • 12 تیر 1402
  • 0 نظر
  • admin

✎برای رانندگی کم خطر، ضروری است که تمام اجزای خودرو به طور کامل کار کنند. سیستم کنترل کروز (CCS) نیز در فهرست اجزای خودرو قرار می گیرد که باید بدون ایراد باشند. بسیاری از افراد وقتی کروز کنترل کار نمی کند آن را جدی نمی گیرند، اما بدون رفع مشکل به هیچ وجه نمی توانید از این سیستم استفاده کنید. CCS معیوب می تواند بر شتاب خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین، کاربران باید دلایل توقف عملکرد کروز کنترل را برای رفع مشکلات بدانند.

کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل یک ماژول رایج در جدیدترین خودروهای طراحی شده است. این سیستم تضمین می‌کند که راننده می‌تواند با سرعت ثابت بدون اعمال نیرو بر روی پدال گاز، ماشین را با سرعت ثابت رانندگی کند.

قبل از تبدیل شدن به یک سیستم کاملاً الکترونیکی، کروز کنترل ها با تغییرات زیادی در پیکربندی ایجاد شدند. در حالی که اولین CCS دارای یک سیستم مکانیکی بود، در مراحل بعدی بر روی خلاء و فرآیندهای الکترومکانیکی اجرا شد. آخرین نسخه طراحی کروز کنترل، CCS تطبیقی است که به کاربران اجازه می دهد فاصله ایمن بین خودروهای خود و سایر وسایل نقلیه را درست در جلوی خود حفظ کنند.

  دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

فرآیند کار کنترل کروز

در اواخر دهه 1950 بود که وسایل نقلیه شروع به دریافت این سیستم کردند. اگرچه در آن زمان فقط مدل های انتخابی این ویژگی را داشتند، اما اکنون این ویژگی به بخشی ضروری از همه خودروها تبدیل شده است. اشتباه است که آن را یک ویژگی لوکس بدانیم. در عوض، این یک سیستم قابل اعتماد است که رانندگان اغلب برای جلوگیری از تصادف از آن استفاده می کنند.

سیستم کروز کنترل سرعت خودرو را با تنظیم موقعیت پدال گاز تنظیم می کند. اما فشار دادن پدال در این سیستم دخالتی ندارد. کروز کنترل دریچه گاز را با کمک یک کابل به دریچه محرک متصل می کند. سوپاپ گاز ورودی هوای موتور را کنترل می کند و در نتیجه سرعت و قدرت موتور را تنظیم می کند.

سوئیچ کروز کنترل شامل دستوراتی مانند ON، OFF، RESUME، SET/ACCEL و COAST است. رانندگان می توانند به راحتی آنها را روی فرمان یا برف پاک کن شیشه جلو ببینند و بر اساس آن تنظیم کنند. با دستگیره SET/ACCEL می توان سرعت خودرو را تنظیم کرد. هنگامی که راننده ترمز را بزند CCS کار نمی کند.

امروزه تعداد وسایل نقلیه در جاده ها بیشتر از همیشه شده است. از این رو، کروز کنترل سنتی قادر به ارائه بهترین عملکرد نیست در حالی که محبوبیت کروز کنترل تطبیقی افزایش یافته است.

دلایل کار نکردن کروز کنترل

با توجه به طراحی سیستم، دلایل متعددی برای کار نکردن کروز کنترل وجود دارد. این قسمت ها را بررسی کنید تا ببینید کدام یک باعث مشکل می شوند.

سوئیچ چراغ ترمز

ارتباطی بین کروز کنترل و ترمز وجود دارد. اگر خودرو نتواند کلید چراغ ترمز را تشخیص دهد، کروز کنترل برخی از خودروها از کار می افتد.

چراغ های ترمز

در بسیاری از خودروها، کروز کنترل به محض روشن شدن چراغ ترمز از کار می افتد. تبدیل چراغ ترمز LED و روشنایی مشابه ممکن است یک هشدار کاذب به کروز کنترل ارسال کند که چراغ ترمز روشن است و در نتیجه عملکرد کروز کنترل را متوقف کند.

فیوز و رله

فیوزها و رله ها برای محافظت از مدار محرک کروز کنترل کار می کنند. از این رو، سوختن فیوز یا رله معیوب سیگنال منفی را به کروز کنترل می فرستد و از کار می افتد.

سیم کشی

معمولاً سوئیچ کروز کنترل روی فرمان است. کابل مارپیچ شکسته ممکن است از اتصال با کروز کنترل پشتیبانی نکند و از این رو کروز کنترل در خودرو کار نمی کند.

سوئیچ کنترل

کنتاکت های داخلی فرسوده اجازه نمی دهند سوئیچ کروز کنترل با CCS تماس بگیرد. در نتیجه، کروز کنترل ممکن است به پدال گاز پاسخ ندهد، یا ممکن است از کار بیفتد.

چراغ موتور خودرو

در مدل‌های خودروهای امروزی که دارای ETCS هستند، مشکل موتور یا گیربکس ممکن است منجر به غیرفعال کردن کروز کنترل شود.

نشتی خلاء

وقتی صحبت از عملکرد کروز کنترل به میان می آید، هر مدل قدیمی تر از محرک های خلاء برای تنظیم بدنه دریچه گاز استفاده می کند. اگر ترک یا نشتی در شیلنگ یا لوله وجود داشته باشد، سیستم کار نخواهد کرد. نشتی در خلاء همین مشکل را ایجاد می کند.

سنسور سرعت خودرو

هر خودرو دارای چندین سنسور سرعت خودرو (VSS) است. کروز کنترل از فید VSS که از ECM، انتقال یا خوشه ابزار می آید استفاده می کند. وقتی سیگنال از دست می‌رود، کروز کنترل نمی‌تواند سرعت خودرو را تشخیص دهد و کروز کنترل را غیرفعال می‌کند.

مشکلات برق

سیستم های کروز کنترل از قطعات الکتریکی یا الکترونیکی تشکیل شده اند. وقتی مشکلی در ولتاژ منبع، دسته سیم‌ها و کانکتورها وجود داشته باشد یا هر یک از اینها شل باشد، سیستم از کار افتاده پیامد آن خواهد بود.

نتیجه

هنگامی که کروز کنترل معیوب باشد، به فرمان “لغو” پاسخ نمی دهد. از آنجایی که خطرناک است، کاربران باید بلافاصله پس از تشخیص علت، کروز کنترل معیوب را تعمیر کنند. تا آن زمان باید از استفاده از کروز کنترل خودداری کرد. هنگامی که کروز کنترل کار نمی کند، از یک مکانیک بخواهید تا مشکلات را بررسی و شناسایی کند و کروز کنترل را تعمیر کند.

به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
نوشته های مرتبط

آیا ورودی هوای سرد واقعاً کار ساز است؟

◍ برخی از رانندگان در مورد اینکه آیا ورودی هوای سرد عملکرد خودرو را بهبود می بخشد یا خیر، تردید […]

نحوه تعویض پایانه های باتری در 7 مرحله ساده

☆ باتری ها جزء ضروری هر خودرو هستند و پایانه های باتری به عنوان پل بین باتری و شارژر باتری […]

بهترین چراغ های جلو برای رانندگی در شب

✔ رانندگی با نور کم و یا بدون نور مشکل است حتی باتجربه‌ترین راننده‌ها نیز در جاده‌ای که هیچ منبع […]

دیفرانسیل جوش داده شده چیست؟

♥♥ بنابراین، برای کسی که به دریفت علاقه دارد، همه آنها به خوبی هدف دیفرانسیل جوش داده شده را درک […]

چه مدت می توانید با لاستیک وصله شده رانندگی کنید؟

✍ مسیر زندگی پر از شگفتی است و همینطور جاده هایی که در شهرها و حومه شهرها طی می کنید. […]

آیا باید ماشین جدید را واکس بزنید؟

✎ گیج کننده ترین سوال برای صاحبان خودروهای جدید این است که “آیا ماشین جدید را واکس بزنیم یا نه”. […]

4 علت اصلی لرزش فرمان

♣ از لرزش فرمان هنگام رانندگی اذیت می شوید؟ این یکی از رایج ترین مشکلاتی است که رانندگان از آن […]

تعویض دنده بدون کلاچ – چگونه در ماشین دستی کار می کند؟

◈باید بدانید که کلاچ چه نقشی حیاتی در عملکرد گیربکس دستی ایفا می کند. عملکرد آن کمک به تعویض دنده […]

دیدگاه های مطلب
0 دیدگاه برای این نوشته
ارسال یک دیدگاه